home ē discussie ē recensies ē lezingen ē  links ē de Italiaanse revolutie
nrc.nl ē prometheus

Recensies

Bastiaan van den Berg, in een recensie op nu.nl

'Achter de schermen' is een boekenreeks van NRC Handelsblad, waarin (oud)correspondenten schrijven over hun ervaringen in het land waar zij voor de krant gestationeerd zijn geweest. Eerder las ik 'Frankrijk achter de schermen' van Marc Chavannes en was eerlijk gezegd verbaasd over de aantrekkelijkheid van dit genre. Want een apart genre mag dit heus genoemd worden.

We kennen allemaal de slappe reisverhalen van de zoveelste bekende Nederlander die een bepaald land "echt heel goed kent". Dit soort boeken leiden meestal tot onleesbare, ego-trippende en zelfverheerlijkende verhalen. Dat hier een markt voor is, bewijst de almaar uitdijende reisverhalen afdeling van uw plaatselijke boekhandel. Prima voor het boekenvak, maar niet echt mijn ding.

Voor diegenen die zich ter voorbereiding op hun vakantie (of zakentrip) op een luchtige, doch informatieve en feitelijk juiste manier willen 'inlezen' is deze NRC serie 'achter de schermen' onmisbaar. Je zou ze wellicht zelfs kunnen beschouwen als 'de gouden reeks van de reisliteratuur'.

De auteur van 'Het land van de krul' , Marc Leijendekker, is 13 jaar correspondent in ItaliŽ geweest voor het NRC, het NOS journaal en Radio 1. Tussen de ontelbare boeken over ItaliŽ weet dit boek zich te onderscheiden door het ontbreken van een positieve of negatieve vooringenomenheid tegen de Italianen, dus geen kritiekloos ophemelen, of juist afkraken van alles wat Italiaans is.

In zijn debuut 'De Italiaanse Revolutie' beschreef Leijendekker het roerige begin van de jaren negentig, het eerste kabinet Berlusconi, 'operatie schone handen' (mani pulite) en de afscheidingsbeweging Lega Nord. 'Het land van de krul' trekt deze lijn aan de ene kant door en gaat in op het opzienbarende succes van Silvio Berlusconi het afgelopen decennium. Alhoewel hij in 2006 verbannen werd naar de oppositiebanken, is zijn partij Forza Italia nog steeds de grootste van het land. Zijn zakelijke imperium is het grootste particuliere bedrijf van ItaliŽ, van commerciŽle televisiezenders tot bouwbedrijven en een van de succesvolste voetbalclubs van ItaliŽ, AC Milan. Aan de andere kant trekt Leijendekker zijn huidige boek een stuk breder. Naast de onvermijdelijke politieke eigenaardigheden, gaat hij nu ook meer in op de volksaard, de cultuur, het dolce vita en de 'nieuwe Italianen'. Dit alles geÔllustreerd met prettig leesbare en soms hilarische anekdotes.

Dit boek gaat echter vooral over de dilemma's van het Bel Paese. De centrale vraag is of ItaliŽ voornamelijk een land voor toeristen blijft of dat het de wens van steeds meer Italianen weet te realiseren: namelijk dat ItaliŽ als land beter gaat functioneren. ItaliŽ is een land van grote contrasten. Het noorden van het land is een van de rijkste gebieden van Europa, terwijl grote delen van het zuiden (de Mezzogiorno) gebukt gaan onder bittere armoede en uitzichtloosheid. Het is een van de belangrijkste industrielanden, maar politiek gezien een lichtgewicht. In Europa worden Italiaanse politici niet altijd serieus genomen. Het feit dat Berlusconi in het Europees parlement een Duitse EuroparlementariŽr vergelijkt met een kampbeul uit de Tweede Wereldoorlog maakt het er natuurlijk allemaal niet beter opÖ

Mocht u binnenkort naar ItaliŽ gaan en u wilt iets meer over het land weten dan hoe je een pizza moet bestellen en de weg naar het Colosseum vraagt? Dan zou ik u willen aanraden naast dinosaurussen als Paul Ginsborg en Luigi Barzini, ook Marc Leijendekker in de koffer te stoppen. Naar verluidt noemde Michael Zeeman, ItaliŽ-correspondent voor de Volkskrant, 'Het land van de krul' het beste Nederlandstalige boek over ItaliŽ. Daar sluit ik me graag bij aan.

* * * * * * * * *

Een stukje uit het blog van 19 juli van Frans Timmermans, staatssecretaris voor Buitenlandse Zaken:

,,Nog een tip voor ItaliŽgangers of mensen die geÔnteresseerd zijn in ItaliŽ: lees het prachtige boek dat NRC journalist Marc Leijendekker over ItaliŽ schreef, ĎHet land van de krulí. Het is niet alleen mooi geschreven, het overstijgt de clichťs die je in bijna alle Nederlandstalige boeken over ItaliŽ tegenkomt en het biedt, zoals de ondertitel ook belooft, echt een blik achter de schermen. Overigens is ĎMijn ItaliŽí van de Vlaamse auteur Luc Devoldere ook zeer de moeite waard, omdat het niet alleen met kennis en liefde is geschreven, maar ook een aantal interessante beschouwingen bevat over belangrijke momenten in de Italiaanse geschiedenis.''

* * * * * * *

Nederlands Dagblad:

,,Van 1988 tot 2001 was NRC-journalist Marc Leijendekker correspondent in ItaliŽ - voor zijn eigen krant, maar ook voor de NOS en Radio 1. In Het land van de krul beschrijft hij zijn ervaringen als correspondent, het karakter van de Italianen, de politieke ontwikkelingen en de cultuur. Prettige leesbare, feitenrijke verslagen wisselt hij af met portretjes van personen en gespreksfragmenten. Kenmerkend voor de Italianen is hun gevoel voor decorum - Leijendekker noemt daarvan amusante voorbeelden. Zo vertelt hij van een vriendin die thuis graag een joggingpak draagt, maar als ze een boodschapje bij de winkel op de hoek moet doen, heeft ze een halfuur nodig om zich te kleden, te kappen en op te maken. Leijendekker probeert twee veelgemaakte fouten te vermijden, namelijk het neerbuigend schrijven over een 'vermakelijk' volk en het kritiekloos ophemelen van alles wat Italiaans is. Dat is hem goed gelukt.''

Deze website is gemaakt door Marc Leijendekker
teksten © 2007 en 1994-1996